Így blogolj, hogy a keresők és az olvasóid is szeressenek

Milyet, mekkorát, és hogy nézzen ki? Igen, egy blogbejegyzés megírása előtt ezeket érdemes letisztázni, figyelembe véve a kereső, és az olvasók igényeit.

Összeszedtem néhány irányelvet, amelyek abban segítenek, hogy az olvasóid, és a keresőmotorok is szeressék a blogodat. Rajtuk sok múlik: az olvasóidból lehetnek a későbbi ügyfeleid, a keresőoptimalizálási szempontokat pedig nem lehet figyelmen kívül hagyni, mert különben nem lesz elég olvasód.

Látszólag nehéznek tűnik, hogy mindkét elvárásnak megfeleljünk, de a cikk végére persze kiderül, hogy mégsem. 🙂

 

1. Nem elég csak írni

Amikor leülsz a géped elé, és nekiállsz egy bejegyzésnek, amelyet a blogodra szánsz, sose felejtsd el, hogy

a tartalom a király.

Nem lehet eléggé kihangsúlyozni, hogy mennyire fontos, hogy a blogbejegyzéseid valóban minőségiek legyenek.

A legjobb posztok azok, amelyek a célközönséged problémáira mutatnak rá, vagy valamilyen használható tudást adnak át az olvasónak. Az online marketinged egyszerűen nem fog működni, hogy ha nem erről fogsz posztolni.

Ha fűnyíró javítással foglalkozol, akkor segíts az érdeklődőknek a fűnyíró vásárlásban, adj tippeket, hogy mivel tudják a fűnyíró élettartamát megnövelni. De akár írhatsz határterületekről is, pl. hogyan érdemes parkosítani a kertet, és milyen időközönként javasolt lenyírni a füvet. Hidd el, a célközönséged hálás lesz érte, és nagyobb bizalommal fog irányodba viseltetni! A konkurensek nagy része valószínűleg unalmas árlistákkal, és az egyes gépek technikai paramétereinek hosszas sorolásával fogja teletömni a weboldalát. Nem mondom, hogy ezeket ne tedd fel, de adj valami extrát, amely érdekelheti azt, aki éppen az oldaladat nézi.

Néhány fontos kiegészítés, ha nem akarod elszúrni már az elején a blogodat:

  • A szöveged teljesen egyedi legyen, ami azt jelenti, hogy ne másolj át szövegrészeket, ne ollózd össze máshonnan. A szövegátírásokat sem javaslom, mert a kereső intelligens algoritmusai bizonyos esetekben ezt is ki tudják szűrni.
  • A rossz minőségű, tág körmondatokból álló, de valójában semmiről sem szóló bejegyzés jobb, ha el sem készül. Hosszabb távon ártasz vele a honlapodnak, és magadnak. Valamikor a kétezres évek elején még a kereső kevésbé tudta ezeket kiszűrni, de azóta sokat változott a világ.
  • Ügyelj a helyesírásra, mert nem csak a keresők, de az olvasóid is büntetni fognak miatta. Néhány elütés természetesen belefér, hiszen mindenki emberből van, de ha nem érzed biztosnak a helyesírással kapcsolatos tudásodat, akkor kérj meg valakit arra, hogy nézze át a szövegeidet, vagy használj a böngészőbe beépülő helyesírás-ellenőrzőt.

A bejegyzéseid minőségét objektív számokkal is visszaellenőrizheted: a weboldaladba beépülő Google Analytics megmutatja az oldalon eltöltött időt. Szűrj rá a blogbejegyzéseidre, és kiderül, hogy melyik az, amelyik valóban leköti az emberek figyelmét, és melyik az, amelyiket alighogy megnyitják, máris távoznak is róla.

 

2. Minél hosszabb, annál jobb

Általános irányelv, hogy egy hosszabban megírt, érdekfeszítő bejegyzés (amely ugye problémát old meg, vagy hasznos tudást ad) jobb eredményeket hoz, mint egy néhány bekezdéses, rövid cikkecske.

Ennek két oka van: egyrészt a kereső értékeli azt, ha minőségi tartalmat szolgáltatsz a céges blogodon. Másrészt, egy hosszú blogbejegyzésben sokkal nagyobb esély van arra, hogy több kulcsszó kombinációra is megtalálható legyél, mint egy rövidebb írásban.

Amikor ez a téma szóba kerül, sokan megkérdezik tőlem, hogy:

jó-jó, de mégis mennyi karaktert írjak a blogomra?

A válasz az, hogy egységes, mindenkire egyformán vonatkozó karakterszámról nem lehet beszélni, mert minden célközönség más. Saját tapasztalataim szerintem 1.500 karakternél rövidebb bejegyzéseket már egyáltalán nem érdemes írni, de van olyan terület, ahol a 3.000 szavas (!) blogbejegyzés az irányadó. Jellemzően ott lehet jobb eredményeket elérni a rövidebb cikkekkel, ahol kisebb a verseny. Hitel, pénzügy, egészség, masszázs, biztosító, szálloda, étterem és hasonló területeken a rövidebb blogposztokkal nehezen, vagy egyáltalán nem tudsz érvényesülni.

Még egyszer szeretném leszögezni: csak a minőségi tartalom megléte esetében igaz ez. Nincs annál rosszabb, mint amikor valaki már csak becsületből is végigolvas egy hosszú bejegyzést, és a végén az az érzése támad, hogy “kérem vissza az elvesztegetett időmet“.

 

3. Használj kiemeléseket és képeket!

Egy bejegyzést sokkal többen fognak végigolvasni, és így nagyobb az esély arra, hogy azt továbbajánlják, vagy megosszák, hogy ha használsz kiemeléseket.

A fontosabb témákat bontsd fel altémákra, és ezeknek adj alcímeket. A főcímet és az alcímeket h1-h6 html-tagekkel alakítsd ki – így a kereső is értelmezni tudja majd, hogy melyik főcím, és melyik alcím.

Az idézetekre használj külön kiemelést. A fontosabb, hangsúlyosabb részeket vastagítsd ki: így ni.

Elsőre felesleges szöszmötölésnek tűnhet, de hidd el: sokkal kevesebben fogják olvasni a blogodat, hogy ha nem lesznek kiemelések, és tagolások. Egy ömlesztett szöveg túl nagy blokknak tűnik az agyunk számára, és ilyenkor van bennünk egy ellenérzés az olvasással kapcsolatban. Ha viszont kiemeléseket, bekezdéseket alakítunk ki, esetleg a szövegben vannak képek, ikonok, akkor érdekesebbnek találjuk az adott szövegrészt, és a kíváncsiságunk legyőzi a túl hosszúnak látszó szöveggel kapcsolatos negatív érzéseinket.

 

4. Kategorizáld, és címkézd fel

A blogodat úgy érdemes felépíteni, mint egy újságot: a legfontosabb témákból alakíts ki egy rovatot (vagy kategóriát – ahogy a blogoknál hívjuk). Ezek a kategória oldalak fogják listázni azokat a cikkeket, amelyeket az adott témában írsz. A kereső kiemelten fogja figyelembe venni a kategória oldalakat, érdemes tehát ezeket előrelátóan kialakítani.

Miután megírtál egy bejegyzést, összegezd magadban a legfontosabb jellemzőit. Ezeket a kifejezéseket érdemes a címkékhez beírni. Figyelj arra, hogy a kevésbé releváns, vagy nem igazán kifejező szavakat ne írd be.

A címkék az olvasókat a navigálásban segítik, hiszen ha célirányosan csak egy-egy témára kíváncsiak, akkor rá tudnak szűrni az azzal kapcsolatos tartalmakra. A kereső pedig kap egy iránymutatást, hogy az adott bejegyzés milyen fontosabb témákról szól.

A címkézéshez nagy segítséget jelentenek a korábban már említett kulcsszókutatási eszközök.

 

5. Használj képeket

Sokkal jobb a megnyitási aránya azoknak a cikkeknek, amelyek mellett jó képek szerepelnek.

A “jó kép” fogalma megint csak relatív: célközönségtől, és témától is függ.

Ha nincsen saját fotód, és éppen képet keresel a blogodhoz, törekedj arra, hogy:

  • minőségű legyen
  • valamiképpen kapcsolódjon a témához
  • érdekes és vonzó legyen
  • legális forrásból származzon.

A képek title és alt tagját töltsd ki, hogy a kereső is tudja értelmezni a kép elnevezését.

 

Használd bátran ezeket a tippeket!